فرخنده باد هشتم مارچ روز همبستگی بین المللی زن
محمد همایون سرخابی محمد همایون سرخابی

لندن هشتم مارچ 2011

                              

بزرگداشت و تجلیل از هشتم مارچ روز همبستگی بین المللی زن ، در حقیقت امر احترام به مقام والای نیم پیکر از جامعه بشری و بازتابی است از اراده آهنین زنان مبارز و قهرمان جهان جهت محو خشونت ، برتر اندیشی ، تبعیض ، بی عدالتی و مرد سالاری .                                     

 زن این موجود هستی آفرین در طول تاریخ در کنار مردان نتنها در جهت رشد و پویایی جامعه بشری نقش شگرف و ماندگاری بازی نموده ، بل با یک دست گهواره و با دست دیگر جهان را جنبانده است . زنان مبارز و قهرمان جهان از زمان پیدایش انسان و تشکل جامعه بشری تا اکنون جهت رهایی از چنگال ظلم ، بی عدالتی ، استبداد و خشونت بی رحمانه مردان به مبارزه بر حق و عادلانه پرداخته و خود را به موقف و مقام الا و ارجمند امروزی رسانیده است .                    

چنانکه یکصد سال پیش از امروز کلارازاتکین زن قهرمان و مبارز آلمانی پرچم مبارزه برابر زیستن ، حق طلبی و تساوی حقوق مرد و زن را در جامعه بشری به اهتزاز آورد ، که خوشبختانه امروز در اکثر نقاط جهان از آن روز تاریخی طی محافل تجلیل و بزرگداشت به عمل می آید .     

در جوامع پیشرفته و متمدن امروزی زنان نتنها از مقام و جایگاه ویژه ای بر خور دار اند ، بل بیشتر از مردان مورد تکریم و حرمت قرار داشته و از امتیازات شگرف و جایگاه خاصی نیز بارور اند . زیرا تجربه ثابت نموده است که ، صداقت ، پاک نفسی ، مهربانی ، عاطفه و وظیفه شناسی زنان بیشتر از مردان است .                                                                              

اما با درد و دریغ فراوان در کشور های جهان سوم بخصوص کشور عزیز ما افغانستان ، نتنها به ارزش متعالی ، خواست های حقوقی ، جایگاه طبیعی و انسانی زنان توجه لازم به عمل نیامده ، بل زنان میهن ما از صد ها سال بدین سو بیرحمانه زیر چادر سیاه و پوسیده تعصب کور جامعه سنتی و مرد سالار ما به سختی فرو رفته و در قید اسارت ظالمانه فامیلی و استبداد بی رحمانه خانوادگی دست و گریبان است و مردم ما زن را تملک شخصی مرد می پندارند و در برابر خواست های بر حق انسانی و مطالبات طبیعی و اجتماعی شان مقاومت لجوجانه می نمایند .                             

مگر خوشبختانه چند دهه قبل از امروز در کشور عزیز ما افغانستان نیز زنان مبارز و قهرمان میهن ما تحت زعامت و رهبری خردمندانه محترم داکتر اناهیتا راتب زاد این مادر معنوی و نستوه کشور دلیرانه به پا خاسته ، سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را در شهر کابل و اکثر ولایات کشور تاسیس و ایجاد نمودند ، تا زنان محروم و در بند کشیده میهن ما نیز در عرصه های مختلف حیات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، حق تحصیل و حق مساوی کار عادلانه مستفید گردند .       

 با درد و دریغ فراوان بعد از استقرار نظام های تنظیم سالاری و طالب سالاری در کشور نتنها به کرامت انسانی و موقف اجتماعی زن احترام به عمل نیامد ، بل برخلاف دختران و زنان افغانستان را از همه حقوق و امتیازات طبیعی و انسانی شان محروم نمودند ، که همه این واقعیت های تلخ اظهرومن الشمس برای همه گان روشن و هویدا است که لازم به تذکر نمیباشد .                       

ادامه جنگ و خشونت ، بیکاری و فقر ، جهل و گرسنگی از سوی تیکه داران دین و مذهب که با گوش و بینی بریدن ها ، سنگسار های بی رحمانه و دلخراش ، خود کشی و خود سوزی ها همراه است ، لکه ننگ ابدی جهل و ظلمت و سر افگندگی نکبت بار تاریخی را بر جبین این دلالان دروغین دین و مذهب جاودانه ساخته است .                                                                    

قابل یاد آوری است که ، خوشبختانه مقام و جایگاه زن در بین جوامع ترکتبار کشور عزیز ما افغانستان ویژه گی خاصی داشته و تا حدودی از سایر اقوام و ملیت ها متفاوت میباشد .              

زیرا زنان و دختران اوزبیک و ترکمن افغانستان در کنار مردان زحمتکش ، با هنر آفرینی و قبول زحمات و مشقت فراوان به تولید بهترین قالین ، قالینچه ، گلیم و پارچه های زیبا ، نفیس و مرغوب ابریشمی پرداخته و توانسته است که نقش عمده و جایگاه خاصی را در جامعه احراز و در رشد و پویایی اقتصاد خانواده موقف عمده و نقش موثر و فعال بازی نمایند.                         

اگر در یک فامیل اوزبیک و یا ترکمن افغانستان کودک نوزاد دختر به دنیا آید ، والدین شان نتنها از این ودیعه خداوند (ج) خشنود میگردند ، بلکه قدوم نوزاد را به فال نیک گرفته و آنرا یک موهبت آلهی نیز میپندارند . زیرا دختران در خانواده ها به مثابه ثروت بزرگ و پیام آور خوشبختی بوده و قادر هستند الی رفتن به خانه شوهر با انگشتان سحر آفرین خود به اندوخته های مادی فامیل خویش فزونی بخشیده ، خوشی و سعادت بیشتر را نصیب خانواده های خود سازند .   

 لازم به یاد آوری است که ، در نمایشگاه بین المللی قالین در شهر دوبی امارات متحده عرب که یک ماه قبل بین یکصد کشور تولید کننده قالین جهان به خصوص افغانستان ، ایران ، ترکیه ، آذربایجان ، اوزبیکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان ، قیرغیزستان ، نیپال ، هندوستان ، پاکستان و غیره دایر گردیده بود ، قالین های تولید شده کشور عزیز ما افغانستان حایز مقام اول گردید .       

با استفاده از اغتنام فرصت این پیروزی بزرگ را برای همه زنان کشور و بخصوص زنان هنر آفرین و مبتکر اوزبیک و ترکمن افغانستان از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض نموده و موفقیت های هر چه بیشتر شان را جهت حفظ این مقام والا از بارگاه رب العزت آرزو میبرم .               

قرار ارقام منتشره مورخ 5 ماه مارچ 2011 شبکه نشریاتی انترنیتی بی ، بی ، سی دولت پاکستان با فروش قالین های افغانی که با دست های توانای زنان اوزبیک و ترکمن افغانستان در آن کشور تولید میگردد ، سالانه مبلغ 500 ملیون دالر بدست می آورد .                                              

جای تاسف است که دولت افغانستان تا کنون نتوانسته است زمینه برگشت آبرومندانه این مهاجرین را از کشور پاکستان مساعد نموده و از این مبالغ جهت آبادانی وطن رفاه و آسایش مردم استفاده به عمل آورد . در فرجام روز هشتم مارچ روز همبستگی بین المللی زن را به همه زنان جهان و بخصوص زنان محروم و محکوم افغانستان از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض نموده و موفقیت های بیشتر شان را در جهت مبارزه عادلانه علیه ظلم و بیدادگری های آشکار آرزو می نمایم .    

 ومن الله التوفیق   


March 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي